Siis aeg ei loe, kui värsil pole viga (“Misantroop”)

Moliere’i „Misantroop“ Kadrioru lossis. 2 aastat ja 3 kuud hiljem.

Vaadanud nii mõnegi lavastuse erinevaid etendusi olen ikka olnud veendunud teatri elususes ja muutuvuses. Theatrumi „Misantroop“ suutis aga ses osas siiski üllatada: uue, värske hinguse ja kergema meeleoluga. 2011. aasta suvel nähtud Petersoni-„Misantroobist“ on vahepealse ajaga saanud natuke rohkem Moliere’i-„Misantroop“. Ja see ei ole üldse paha.

Prantsuse kunstile – olgu siis kirjandus, maalikunst või muusika – on lihtne ette heita pealiskaudsust, ilulemist, efektitsemist ja kerglust. Ja tõsi on, et elegants ja esprii on ses kultuuriruumis mänginud kesksemat rolli kui mõnes muus, kus otsingud tõe ja tuuma järele näivad vaatlejale sügavamad ja olemuslikumad. Kas ja kuidas on sära ja sisu vahekord eht-prantslaslikes kultuurinähtustes (võtkem või rokokoo), on omaette teema. Theatrumi „Misantroop“ on aga astunud pika sammu selle prantslasliku je ne sais quoi tunnetamise poole – ja tulemus on filigraanne.

Kui alustada kõige ilmsemast, siis muutunud on teksti andmise laad ja tempo – häälele antakse aega kõlada, kiireteski sõnavahetustes on arvestatud ruumi akustikaga. August Sanga tõlge on fantastilistelt paindlik, rikas, sellel on oma hingamine ja pulss. Aga värss, isegi kaunis keeles ja suurepärases tõlkes, ei ole väärtus omaette, ei ole alla joonimiseks, võimendamiseks. Ja võib öelda, et selleks korraks on värsist tõesti saanud loomulik väljendumise vorm – näitlejad lähevad kaasa teksti seesmise tempo ja loogikaga – ja värss hakkab mõjuma väga õige ja orgaanilisena. Kuna teksti haaramine on märksa kergem kui varem, saab vaataja enam energiat suunata idee jälgimisele.

On see tingitud väliste väljendusvahendite muutunud kasutamisest ja sellest tulenevalt mõningasest meeleolu muutusest, aga teatud nihke näib olevat teinud ka materjali kui terviku tunnetus ja interpreteerimine. Etendus (loodan, et tegelikult kogu lavastus) on saavutanud mingi kerguse. Aga mitte kergluse. Kõik võlts, valelik ja teeseldud, mis ajas kulmu kortsu Alceste’il 2011. aasta redaktsioonis, on endiselt olemas nii lavastuses kui ühiskonnas, aga viis inimlike nõrkustega suhestuda on teinud läbi muutuse. Alceste ei ole enam ainult jäik, jõhkruseni aus tõe monopoliseerija, kelle puhul mehe veendumusi austadeski on raske lugu pidada ja kaasa elada sedavõrd paindumatule natuurile. Tegelaskujule on lisandunud värvi, nüansse, kerget kõhklevust siin ja seal, mõni pehmem inimlikum noot hääles ja mitte vapralt märterlik, vaid eleegiline nukrus pilgus. Inimlik mõõde eksimatus Alceste’is muudab nii tema kui kogu ülejäänud seltskonna ja loo tervikuna lähedasemaks, kaasaelatavamaks.

Pisut vähema paatose ja rohkema peenusega mängitud “Misantroop” mõjub väga autentselt, prantslaslikult; nii täpselt ja teravalt, samas mänglevalt kergelt teravmeelsena, et on võimatu mitte imetleda kogu mürgisuse rüütamist sädelevatesse sõnadesse. Usun, et lavale jõudnud tõlgendus oleks Moliere’ile igati meelepärane.

Mis muud kui tsiteerida Cyrano de Bergeraci: “Ma tunnistan, ees pime hauaäär: Christian jääb ilusaks, ja geenius on Moliere.

Moliere’i “Misantroop” Theatrumis Kadrioru lossis

Lavastaja Lembit Peterson, kunstnik Laura Pählapuu, liikumisjuht Tiina Mälder, muusikaline kujundus Peeter Klaas.

Osades: Ott Aardam, Marius Peterson, Andri Luup, Laura Peterson, Eva Eensaar, Anneli Tuulik, Helvin Kaljula, Tarmo Song, Peeter Klaas, Mirko Rajas.

Esietendus 4. juuni 2011.

Vaadatud 17. september 2013.

Published in: on 21. sept. 2013 at 19:21  Lisa kommentaar  

The URI to TrackBack this entry is: https://susapesa.wordpress.com/2013/09/21/siis-aeg-ei-loe-kui-varsil-pole-viga-misantroop/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: